Denne reportasjen stod i ØP 18.10.2005 (skrevet av Hilde Fergem)
Det er den 14. gangen Peru-aksjonen går av stabelen ved Thor Heyerdahl videregående skole. I år har også Re videregående valgt å delta på aksjonen, noe som gjør det mulig å slå fjorårets rekordresultat.
Re videregående skole har 550 elever, mens Thor Heyerdahl videregående skole har 1.600 elever. Hver elev må tjene inn minimum 300 kroner hver når Peru-aksjonen gjennomføres 27. oktober. I fjor ble det samlet inn svimlende 500.000 kroner. Pengene går til å drive skole og barnehjem i Peru. Skolen har 190 elever og barnehjemmet sørger for et hjem til 20 barn. Når Re videregående skole har valgt å delta på aksjonen, et bidrag som blir godt mottatt, har komiteen et håp om å slå fjorårets aksjon.
Marthe Moen og Markus Vagle går siste året på Thor Heyerdahl videregående skole, avdeling Ahlfeldtsgate. Dette er det tredje året som de sitter i Peru-komiteen.
— Alle elevene blir fritatt fra undervisning den dagen for å jobbe. Alle må jobbe, og minstebeløpet er 300 kroner. Målet er å tjene enda mer enn de også. I fjor belønnet vi den som tjente mest med en sponset PlayStation 2 til, og mp3-spiller til de to nesten, opplyser Moen.
Det er hardt arbeid for komiteen som består av representanter fra hver avdeling, pluss det nye tilskuddet fra Re.
— Det er en del å gjøre, sier Vagle.
De har en oppfordring til alle bedrifter.
— Kommer elever og spør om å få jobbe hos dere, så vær så snill å si ja. De som ikke skaffer jobb selv, må vi i komiteen skaffe jobb til, forklarer Moen.
Mange elever kommer også til å gå med bøsser.
— Ta vel i mot bøssebærerne, oppfordrer miljøarbeider Christina Bremnes.
Bremnes vet hva hun snakker om. Hun har akkurat vært på besøk på barnehjemmet og skolen i Monsefú i Peru. Nå som NORAD har trukket seg ut, påhviler det et større ansvar på elevene. Pengene som blir samlet inn skal gå til nytt gjerde rundt skolen, idrettsbane og til drift.
— De er utrolig takknemlig for å kunne gå på skolen og for å ha tak over hodet, sier Bremnes.
Det har blitt laget en video av prosjektet, som elevene fra Re har sett. Det vekket deres interesse.